søndag 27. mars 2011

Gjesteblogg: Allis i Eventyrland


Jeg har fått det ærefulle oppdraget å gjesteblogge på min desiderte favorittblogg, og jeg må innrømme at det er en skrekkblandet fryd som raser gjennom kroppen min mens jeg skriver dette. Kjære Åshild spurte om jeg ville skrive litt om den store interessen jeg har for origami, og det ville jeg jo gjerne!

Hva med en liten introduksjon først? Jeg heter Allis, er 24 år gammel og bor i Oslo.  Jeg er over gjennomsnittet glad i papir, i alle fall når jeg kan brette noe av det. Det er noe magisk over det å kunne lage en fantastisk fugl ut av et firkantet stykke med papir. Da jeg oppdaget origami og mestret å brette min første avanserte modell føltes det nesten som å lære å trylle!


Jeg husker egentlig ikke første gangen jeg ble introdusert for origami, men jeg tror det var mens jeg gikk på videregående. Den store fascinasjonen var ikke helt der den gangen, og det mistenker jeg var fordi vi lærte veldig enkle og lite estetisk pene modeller, som for eksempel kopper og båter. Jeg gjenoppdaget papirbrettekunsten i Volda av alle steder, mens jeg studerte til en bachelor i barnevernspedagogikk på Høgskulen. Ting tar litt tid med meg, så det var ikke før et år etter at jeg ble totalt hekta på den utrolige papirbrettekunsten origami er.


Siden romjulen 2009 har jeg brettet, og brettet, og brettet. Jeg fant fort ut at jeg måtte finne på en måte å kunne anvende alle modellene jeg tryllet fram, ellers ville papirgalskapen overta hele leiligheten min. Resultatet ble Eplabutikken min, Eventyrland . Her finner du blant annet smykker, nøkkelringer, brosjer og pyntefugler – alt i form av origami som jeg har overflatebehandlet med gummi og lakk for ultimat holdbarhet.


Det heter at selvgjort er velgjort, og jeg tenker at også selvlært er vellært. Jeg har brukt det fantastiske internettet flittig for å finne nye modeller å bryne meg på, og har etter hvert også samlet meg opp en fin liten bunke med bøker. Om du har lyst til å lære deg origami selv er nøyaktighet og tålmodighet alfa omega. Et raskt søk på Google gir deg fremgangsmåter i fleng, hopp i det! Begynn med enkle modeller med få steg, når du mestrer grunnbrettingsteknikkene kan du avansere til modeller med flere steg.


Da er det på tide å takke for meg! Jeg setter stor pris på besøk både på bloggen min og i eplabutikken min, og lykke til om du finner ut at du har lyst til å prøve deg på origami. Ellers er det jo ingen skam å kjøpe noe ferdigbrettet… :)              
  – Allis

4 kommentarer:

  1. Så spennende!
    Litt ukjent kunst for meg, men veldig vakkert!
    Skal sjekke både bloggen og Epla-butikken:)
    Janni

    SvarSlett
  2. Åh - nå ble jeg virkelig inspirert. Utrolig fine ting : )

    SvarSlett
  3. Anbefaler alle å kjøpe noen av fuglene til Allis! Jeg har fire av de søte fuglene hennes hengende hos meg, og nyter synet av dem hver dag!

    SvarSlett

Jeg blir glad for kommentarer - og send meg også gjerne en mail hvis det er noe du lurer på! Adressen er prydting @ gmail.com.
Dessverre har jeg måttet skru på ordrebekreftelsen igjen, fordi det har vært så mye spam i det siste.




ALT AV TEKST OG FOTO © PRYDELIG 2012